Deel 4: No Beers on the road to Rotterdam

De titel hierboven klinkt als een foute steenkolen Engelse zin die een Rotterdammert in een pub zou  gebruiken tijdens zijn bezoek aan Engeland voor het simpele feit dat hij geen beren op de weg ziet voor zijn terugreis naar zijn mooie geboortestadje. De Engelsman tegen wie de Rotterdammert dit zegt zou met zijn beschonken kop dubbel liggen van het lachen, omdat de weg naar huis echt niet bezaaid zal zijn met bier. Voor mij is het drinken van geen alcohol vanaf januari tot 8 april echter pure ernst en naast het lopen van de marathon dus een tweede uitdaging.  

Ik hoor jullie u bijna denken. Hoezo, ben je dan ook nog zwaar alcoholist? Nee, zo erg is het ook weer niet, maar het zit zo. Naast de liefde voor het hardlopen deel ik samen met een vriend een aangeboren liefde voor speciaal bier. Wij kunnen heerlijk genieten van een mooi donker biertje waar een trappist uit één of ander klooster hard voor gewerkt heeft. Tijdens zomervakanties is het voor ons een sport om in dat kleine plaatselijke winkeltje net even dat biertje te scoren die we nog niet hebben geproefd, om deze vervolgens dan samen op te drinken in één van onze (vakantie)bierproefsessies. Deze lekkere biertjes hebben echter één groot nadeel en dat is dat je nogal flink aankomt als je er teveel van drinkt. Zo kwam er dus een moment in ons leven dat waarop wij besefte “willen wij deze bourgondische levensstijl vol blijven houden totdat wij minstens 90 zijn, dan moet er nu echt iets gaan gebeuren qua sportiviteit” 

Het werd dus hardlopen en dat ging mij best redelijk en dus kwam er een moment waarop ik besloot dat ik in 2018 de marathon zou gaan lopen. Over het wel of niet alcohol drinken in de voorbereiding naar een marathon zijn er veel verschillende onderzoeken gedaan en ik heb er inmiddels genoeg van gelezen. De één adviseert totaal geen alcohol. De ander concludeert dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en dat je best af en toe een biertje mag pakken. Weer andere geven aan totaal geen invloed te zien en zouden je haast adviseren om naast je trainingsschema flink los te gaan in de kroeg. Ik moet zeggen dat laatste heb ik natuurlijk even overwogen, maar uiteindelijk toch besloten om in de eerst drie maanden van het jaar de alcohol even te laten staan.  

Direct op 1 januari ben ik hiermee begonnen en dus staat de bierkraan inmiddels al bijna een maand dicht. Het grappige is dat dit mij eigenlijk reuze meevalt en zelfs die leuke verjaardag bij vrienden die normaal met veel bier gepaard gaat bleek op een colaatje gewoon gezellig. Heeft het impact op mijn lopen?

Ja zeker, na die verjaardag liep ik s ‘nachts mooi recht naar de auto en was ik voor de afwisseling een keer de BOB voor vrouwlief. Sportief gezien nu de kilometers in het schema vrij snel omhoog gaan merk ik wel dat herstel na vooral de lange duurlopen voor het gevoel sneller gaan. Maar dit is echt op het gevoel en kan en wil dit nog niet echt bevestigen.
Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat ik hier te maken heb met een soort van Placebo-effect waarbij de kenners er zelf heilig van overtuigd zijn dat dit werkt en ons als beginners dit ook willen doen laten geloven. Misschien wel juist om ons dat steuntje in de rug te geven, waarbij wij zelf echt gaan geloven dat wij die marathon makkelijk aankunnen, omdat we de drank laten staan.  

Voorlopig blijf ik de placebo maar even gebruiken en ligt voor mij de weg naar Rotterdam 8 april 2018 open en zie ik er geen beren. Mocht ik in de aankomende maanden veranderingen merken zijn jullie de eerste die het van mij horen. Wel wil ik nog even mededelen dat ik op 9 april jarig ben en als ik dus de marathon overleef de dag erna 44 hoop te worden. Als cadeausuggestie voor dit heugelijke feit mag je het standaard envelopje vergeten, maar een lekker biertje zal er the day after best in gaan. 😉 

Reacties

%d bloggers liken dit: